Hönshusbygge fortgår

Nu i skrivande stund får vi äntligen en liten regnskur. Jag hoppas det stannar över oss resten av kvällen och sen drar vidare så vi får lika vackert väder igen. Åskan mullrade ett tag men kom aldrig rakt ovanför oss och det tackar jag för. Huvudvärken kom dock som sig brukar när det är åska i luften.

Appropå luften så har vår dotter klarat nivå 5 och kanske 6 ( det kändes bra sa hon men väntar på besked ) i fallskärmskursen denna helg😀. Nu är det bara 4 nivåer kvar så har hon sitt certifikat.

Fick just 18.30  veta att det inte gick helt bra på nivå 6 för Malin så hon får göra om det hoppet en annan dag. Nåväl, då är det 5 nivåer kvar till cert. men det fixar hon😀

Vi hade min svägerska här fredag till lördag för vi skulle ut och plocka gula kantareller, men det är på tok för torrt i markerna för att svampen ska kunna växa. Vi plockade blåbär dock och fick en skogspromenad vilket inte är helt fel🙂. Hon skulle stannat till söndag eller ev måndag men det blev ändrade planer. Vi fick rå om henne ett drygt dygn i alla fall🙂. Alltid lika trevligt 

20160723_111225 20160723_121414 20160723_125345

Kalle byggde på hönshuset medan vi gick i skogen och idag fortsatte bygget . Det börjar ta form🙂. Det ska upp ett par fönster som vi inte har köpt än och ventilation som vi inte heller har köpt än. Var sak har sin tid🙂 Jag skar ut isolering till Kalles väggbygge och så satte han dit väggskivorna och vips så hade vi ett rum😀. Det ska byggas en dörr och spacklas , läggas in våtrumsmatta och byggas reden och sittpinnar ska upp så det är massor kvar att göra. Allt ska målas också..men vi har ett rum😀. De resterannde väggarna var ju givetvis gipsväggar så den nya väggen blir redigt stabil och säker att skruva upp grejer på så där kommer hönsen få sina sovpinnar. Jag hatar gipsväggar. Jäkla påfund!

20160724_160813 20160724_164346 20160724_161215

Jag har börjat rensa ogräs i slänten för kirskål och åkersenap tar över hela buskaget. Det är så jäkla jobbig arbetsställning där så jag drar mig för det och istället för att ta det direkt på våren så väntar jag tills det blir skitjobbig:/. Det är alldeles för varmt för sånt arbete så jag tar det lite pö om pö.

Ann o Christer kom över på en fika på eftermiddan så vi fick lite rast🙂

Å nu skiner solen igen. Kom det ens 1 mm tro?? 

 

 

 

 

3 Responses to Hönshusbygge fortgår

  1. Gunvor skriver:

    Då slipper jag gå ut och titta efter kantareller, jag tror vi har ungefär samma förutsättningar här, torrt!
    Blåbär finns det gott om och det säjs vara bra för synen så då får det bli blåbär!
    Ni får så fint och påkostat hönshus så hönsen kan då inte klaga på byggherren! Måste man anmäla att man skall ha höns och ha godkänt av Länsstyrelsen innan hönsen får flytta in? Längd på pinnar och svängrum för varje höna!
    Jag trodde att fallskärmshopp var bara att hoppa ut och förhoppningsvis landa utan att vricka fötterna men tydligen är det mer avancerat än så🙂 Strongt av henne!

    • carislotta skriver:

      Länsstyrelsen kommer inte innanför mina väggar 😈. Man måste söka tillstånd i tätbebyggt område men inte på vischan..om man inte ska ha massor med höns.
      Oj ja fallskärmshopp är mycket mer .
      Dom faller fritt från 4000 meters höjd och måste klara av en massa grejer så dom inte slår ihjäl sig. På 1500 ( tror jag det är )meter rycker dom i spaken för att fälla ut skärmen.
      Hon är inte klok haha.

  2. Jassan skriver:

    Oj här händer det grejer minsann.😀

Kommentera

